Κυριακή 13 Ιανουαρίου 2013

Ὁ Dmitri Kessel στὴν Ἑλλάδα τοῦ Πολέμου



“Photography can be just a matter of luck.” Dmitri Kessel


     Ὁ Dmitri Kessel ἦταν γιὸς ἀγρότη, καὶ γεννήθηκε ἀμέσως μετὰ τὴν ἀλλαγή τοῦ αἰῶνα στὸ Κίεβο, στὶς 20 Αὐγούστου 1902 καὶ πέθανε στὸ Southampton, τῆς Νέας Ὑόρκης, στὶς 26 Μαρτίου 1995. Ἡ πρώτη του φωτογραφικὴ μηχανὴ ἦταν μία Brownie ποὺ τοῦ δώρισε ὁ πατέρας του ὅταν ἒγινε 14 χρονῶν.


     Μὲ αὐτὴν ἄρχισε νὰ πειραματίζεται φωτογραφίζοντας τοὺς φίλους, τὴν οἰκογένεια καὶ τὴν καθημερινὴ τους ζωή. Ὅταν οἱ κτήσεις τῆς οἰκογένειάς του κατασχέθηκαν κατὰ τὴ διάρκεια τῆς Ἐπανάστασης τῶν Μπολσεβίκων, ὁ Dmitri κατάφερε νὰ κρατήσῃ τὴν κάμερά του, ἀλλὰ κι αὐτὴ καταστράφηκε ὅταν ἕνας Ρῶσσος στρατιώτης τὴν ἔσπασε πάνω στὸ κεφάλι τοῦ Dmitri. Κατὰ τὴ διάρκεια τοῦ Πρώτου Παγκοσμίου Πολέμου, ἀσχολήθηκε μὲ τὸ Οὐκρανικὸ Ἐθνικὸ Κίνημα. Ὡς νέος εἶδε μία βίαιη μάχη μεταξύ τῶν στρατιωτῶν Οὐκρανίας καὶ Πολωνίας καὶ κατέγραψε τὶς ἀγριότητες μὲ τὴν φωτογραφική του μηχανή.





     Ὁ Dmitri Kessel ἐκπαιδεύτηκε ὡς στρατιώτης, στὴν Ρωσσικὴ Στρατιωτικὴ Ἀκαδημία Paltava καὶ διετέλεσε ἀξιωματικὸς τοῦ ἱππικοῦ στὸν Οὐκρανικὸ καὶ στὸν Κόκκινο Στρατό, στὶς ἀρχὲς τῆς δεκαετίας τοῦ 1920. Μετά τὴν στρατιωτική του θητεία, σπούδασε βιομηχανική χημεία στὴ Μόσχα, καὶ μετανάστευσε στὴν Ἀμερικὴ τὸ 1923.
Ὁ Kessel ἀρχικὰ δούλεψε ὡς ἐργάτης μερικῆς ἀπασχόλησης, στὴ βιομηχανία γούνας καὶ ὡς ἀνταποκριτής γιὰ τὴν ρωσσική γλῶσσα σὲ ἐφημερίδες. Τὸ 1934 γράφτηκε στὴ Σχολή Φωτογραφίας Rabinovitch. Ἡ ἐκπαίδευσή του στὴ φωτογραφία συνέπεσε μὲ ραγδαῖες ἀλλαγὲς στὸ χῶρο. Ὁ ἐρχομός τῆς μικρῆς φωτογραφικῆς μηχανῆς Leica τῶν 35 χιλιοστών, ἐπέτρεψε στοὺς φωτογράφους νὰ ἐργάζονται γρήγορα καὶ διακριτικὰ στὶς πιὸ δύσκολες καταστάσεις. Στὸ μεταξύ, ἡ ἀνάδυση τοῦ Life καὶ τοῦ Fortune ἔδωσε μία τέλεια ὤθηση στοὺς νέους φωτορεπόρτερς τῆς ἐποχῆς.





     Τὸ 1942, ὁ Kessel ἔγινε πολεμικὸς ἀνταποκριτής γιὰ τὸ περιοδικὸ Life, συμμετέχοντας στὴν προσπάθεια τοῦ περιοδικοῦ νὰ παράγῃ ἕνα μεθυστικὸ μεῖγμα ἀπὸ δραματικὲς εἰκόνες καὶ διεισδυτικῶν κειμένων ποὺ θὰ ἐξασφάλιζαν στοὺς Ἀμερικανοὺς ἕνα παράθυρο στὸν κόσμο.
Κατὰ τὴ διάρκεια τοῦ 2ου Παγκοσμίου Πολέμου, συνόδεψε τὰ ἀμερικανικὰ στρατεύματα στὸ Βόρειο Ἀτλαντικό, καλύπτοντας τὴν προσγείωση τῶν ἀμερικανικῶν στρατευμάτων στὰ νησιὰ Aleutian καὶ τὴ Βρετανικὴ δράση στὴν Ἑλλάδα. Ἐπίσης φωτογράφισε τὸν Ἑλληνικὸ Ἐμφύλιο Πόλεμο.





     Στὰ μεταπολεμικὰ χρόνια, ὁ Kessel ἐργάστηκε σχεδὸν ἀποκλειστικά γιὰ τὸ Life, καὶ ταξίδεψε σὲ ὅλον τὸν κόσμο· ἀπὸ τὴν Οὐγγαρία στὴν Κίνα, στὴν Παλαιστίνη, στὴν Ἰνδία, στὴν Ἰσπανία, στὴν Κεϋλάνη καὶ στὴν Ἰαπωνία, καταγράφοντας μὲ τὸν φωτογραφικό του φακό τὸν ταραγμένο κόσμο τῶν συγκρουόμενων ἰδεολογιῶν καὶ ἐδαφικῶν διαφορῶν.
Ἀλλά ὁ Kessel κατέγραφε ὄχι μόνο τὴν τραγωδία καὶ τὸν πόνο τῶν ἀνθρώπων, ἀλλὰ καὶ τὴν ἰκανότητά τους νὰ δημιουργήσουν θαύματα. Ἀπὸ τὰ μέσα τῆς δεκαετίας τοῦ 1950, δημιούργησε ἕνα φωτογραφικὸ ἀρχεῖο μὲ μερικὰ ἀπὸ τὰ καλλίτερα θρησκευτικὰ ἀρχιτεκτονικὰ μνημεῖα τῆς Εὐρώπης, συμπεριλαμβανομένου τοῦ Ἁγίου Μάρκου στὴ Βενετία, καὶ τὸ Βατικανό.




     Ὁ Kessel δὲν ἔμελλε νὰ γίνῃ ἕνα ἀπὸ τὰ φωτογραφικὰ ἀστέρια τοῦ Life, ἀλλά παρ' ὅλα αὐτὰ ἐξασφάλισε μία σημαντικὴ θέση στὴν ἱστορία τοῦ φωτορεπορτᾶζ.
Οἱ φωτογραφίες ποὺ μᾶς ἔδωσε ἀπὸ τὴν Ἑλλάδα τοῦ 2ου Παγκοσμίου Πολέμου καὶ τοῦ Ἐμφυλίου Σπαραγμοῦ ξαφνιάζουν μὲ τὴν διεισδυτικότητά τους καὶ τὴν ἁπλότητα ποὺ καταγράφουν μαινόμενες στιγμὲς τῆς Ἱστορίας μας. Ὁ Kessel ἦταν παντοῦ καὶ κατέγραφε… Τὸν πόνο, τὸν θυμό, τὴν ἀγωνία, τὴν ταπείνωση, τὴν περηφάνια, τὸν ἀγῶνα καὶ τὸ πᾶθος ἕνος ἀγωνιζόμενου λαοῦ…

     Ἐρωτηθεῖς γιατί ἔβαλε τὴ ζωή του σὲ κίνδυνο κατὰ τὴ φωτογράφηση τοῦ ἑλληνικοῦ ἐμφυλίου πολέμου, ἀπάντησε πολὺ ἁπλᾶ ὅτι "somebody had to".




Βιβλιογραφία-Πηγές

Φωτογραφίες  


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου